Informatie m.b.t. M19

Sportvrienden, 

De geplande midfondvlucht M19 van zaterdag 15 mei verdiende om maar een understatement te gebruiken niet de schoonheidsprijs. Zeker met een niet voorziene lossing op vrijdag 14 mei. Wij begrijpen dat er bij de leden behoefte bestaat te weten hoe en waarom deze besluiten worden/zijn genomen. Onderstaand onze uitleg.

Procesgang:

Donderdag 13 mei
– 08.45 uur Bericht IWB op site NPO. Kort samengevat: wisselvallig weer, maar beeld te onzeker om mogelijkheden of onmogelijkheden van lossen te kunnen voorspellen.
– 12.40 uur bereikt ons het bericht dat afdeling 4 besluit de vlucht Sens af te gelasten.
– 15.15 uur contact LC afdeling met IWB geen verandering in het weerbeeld. Besluit te onderzoeken of eventueel een lossing op vrijdag mogelijk zou kunnen zijn.
– 15.40 uur contact met dhr. F. Marinus (NPO). Er wordt geen lossingsvergunning verstrekt voor Frankrijk en contact met de Franse bond is op zowel vandaag als morgen (vrijdag) niet mogelijk.
– 16.00 uur Bericht op site en nieuwsbrief dat lossing op vrijdag in Nanteuil niet mogelijk is.

Vrijdag 14 mei
– 09.20 uur. IWB zeer dringend advies vluchten af te gelasten. Met daarbij de opmerking dat er kans was dat IWB zaterdag code rood af zou geven.
– 10.30 uur. Wagens opdracht niet verder te rijden en de duiven te verzorgen. De wagen van Noord was in de buurt van Brussel en de twee wagens van Zuid in de buurt van Antwerpen.
– 10.45 uur. App van v.d. Aast (NPO) aan afdeling. Dat de vluchten niet meetellen voor de Nat. Kampioenschappen.
– 11.15 uur. Besluit om naar Quievrain te rijden. Omdat volgens IWB daar een lossing tot 15 uur mogelijk zou zijn. Door files onderweg zijn de 2 wagens van Zuid, waarin zich ook 110 manden van Noord bevinden om 14.15 op de losplaats aanwezig.
– 12.00 uur. Besluit wel een uitslag te maken, omdat de systemen toch uitgelezen moeten worden, maar deze vlucht niet te tellen voor de kampioenschappen (overwegingen onder de procesgang, zie hierna)
– 14.00 uur besluit vrachtprijs voor de vitesse te hanteren, gezien de reisafstand van de wagens.
– Vanaf 15.50 uur diverse pogingen om op “live Compuclub” de losplaats aan te laten passen. Dit is uiteindelijk gelukt.

Helaas ontstaan er na de lossing toch buien op de vlieglijn, waardoor er opnieuw een traag verloop van de vlucht is.

Overwegingen om de vlucht niet te laten tellen:
1. Wij hebben op donderdag gecommuniceerd dat we voor de vrijdag geen lossingsvergunning konden krijgen.
2. Liefhebbers hebben op basis van die informatie en de weersverwachtingen niet deelgenomen.
3. Door alsnog te lossen, met een moeizaam verkregen vergunning en op een laat tijdstip, zijn liefhebbers die moesten werken gedupeerd, maar ook die op basis van de informatie op donderdag, geen aandacht geschonken hebben aan berichten op de site, omdat ze bijvoorbeeld een dagje “uit” waren, of liefhebbers die alleen op de dag van lossing de site bezoeken.
4. In art. 3.6 van het informatieboek, staat “Indien op zaterdag niet gelost kan worden” je hebt het dan over uitstel en geen vervroeging van de losdag. Bij het 3e bolletjes staat dat het bestuur kan afwijken in bijzondere gevallen. Lossen op vrijdag in dit geval is wel heel bijzonder geweest.

Middels deze berichtgeving hebben wij ook de vragen van een aantal verenigingen, welke wij per mail hebben ontvangen, beantwoord.

Met vriendelijke groeten,
Bestuur Afdeling 8 GOU

Bijgewerkt op 17 mei 2021 om 20:25 uur

Scroll naar boven