Sportvrienden,
Onlangs hebben we een overleg gehad met de lossingsverantwoordelijken van de regio's en afdelingen. Het overleg was tweeledig, namelijk om een aantal lossingen te evalueren, maar ook om te bekijken welke punten meegenomen konden worden naar het overleg met de NPO en IWB.
Uit het overleg kwam met name naar voren in hoeverre buien en buiengebied vooraf voorspeld kunnen worden. Dit jaar hebben we een aantal weekenden gehad dat de duiven op de terugweg geconfronteerd werden met veel regen op de vlieglijn met name op het laatste gedeelte van de vlieglijn. Enkele vluchten die daarbij de revue passeerden waren de weekenden van Chateaudun en Blois/Laon. Ook is gesproken over de vlucht vanuit Breda waarover al een uitgebreider verslag is gepubliceerd. Is het met de huidige weermodellen niet beter te voorspellen waar en wanneer buien ontstaan en hoe die ontwikkelen? Dit is volgens ons een vraag welke bij veel liefhebbers/verenigingen leeft, maar ook bij de lossingsverantwoordelijken.
Op basis van de gehouden evaluatie kwam met name naar voren dat bepaalde weersites, waar verschillende liefhebbers ook naar kijken, (bijvoorbeeld buienradar.nl, wetteronline.de, etc.) een prognose weergeven die 3 uur vooruit gaat. Het lastige, vaak onzekere daarbij is dat de verwachte buien kunnen afzwakken of versterken. Om op een lossingsdag een goed overwogen beslissing te nemen, speelt het advies van het IWB een belangrijke rol. Onder meer op grond daarvan wordt een inschatting gemaakt of er mogelijkheden zijn voor een verantwoorde lossing. Echter de praktijk achteraf leert dat de prognoses soms anders uitpakken, zoals bijvoorbeeld bij Chateaudun. In de ochtend werd door het IWB voorspeld dat de vlieglijn overwegend goed zou zijn met misschien een enkele bui vooral in de namiddag. Deze mogelijke buien waren echter niet iets om zorgen over te maken. Later op de dag toen de duiven in buurt van Nederland waren, lieten radar beelden een heel andere situatie zien waarbij een breed uitgebreid buiengebied ontstaan was. Dit gebied liep eerst voor onze afdeling langs en trok vervolgens over het gebied van de afdeling weg. Achteraf is er contact met het IWB geweest om te evalueren en wordt aangegeven dat dit uitgebreide regengebied niet te voorspellen was. Het blijft derhalve op zulke dagen lastig om een goede afweging van de risico's te maken. En hoe langer de afstand hoe moeilijker dit wordt.
Het beter inzichtelijk maken van de buien en of dit risico's kan hebben voor de vlieglijn, is zeker een punt dat meegenomen is in het overleg met het IWB. Ook hier bleek dat door geen van de weerkundigen voorzien was dat dit buiengebied in deze omvang zou ontstaan.
Uit publicaties en mails maken we op dat het lossingsbeleid bij veel liefhebbers besproken wordt en dat er soms andere visies op nagehouden worden. Met deze publicatie hopen we ook richting de leden duidelijk te maken dat we hier serieus naar kijken, de vluchten nauwkeurig evalueren en hier lering uit willen trekken. Hoewel in deze publicatie zeker niet alle vragen van individuele leden/verenigingen worden beantwoord, hopen we dat dit voldoende aanknopingspunten geeft. Ook hopen we dat er begrip voor is dat we niet altijd inhoudelijk op elke vraag zullen reageren, maar wel zullen we indien nodig met een algemene publicatie een lossing evalueren.
Met vriendelijke groeten,
Bestuur Afdeling 8 GOU.
Bijgewerkt op 18 juli 2016 om 22:04 uur