Sportvrienden,
Naar aanleiding van de vlucht vanuit Melun heeft er een evaluatie plaats gevonden en is zowel gekeken naar de weersituatie vooraf als op de dag zelf. En tevens hoe de vlucht verlopen is ten opzichte van andere afdelingen. Daarbij hebben we ook naar de input van het IWB en lossingscommissie gekeken.
Weersituatie vooraf:
Op vrijdag en de dagen ervoor werd voor zaterdag in Frankrijk regen met mogelijke onweersbuien verwacht, echter door het onstabiele weer kon het IWB niet exact aangeven wanneer en waar. Tevens veranderde de voorspelling regelmatig. En aangezien sommige voorspellingen elkaar tegenspraken is besloten om naar de geplande losplaats Gien te gaan.
Weersituatie zaterdagochtend:
07:00 uur: Zowel de weerkaarten, als de convoyeurs geven aan dat het weer niet goed is in Gien.
07:30 uur: Er wordt besloten om terug te rijden naar Sens waar afdeling 10 tussen 07:45 uur en 08:15 uur wil gaan lossen. Op dat moment (07.30 uur) is er in Sens nog nevel aanwezig, maar de verwachting is dat deze bij aankomst zeker zal zijn verdwenen. Een overweging om naar Sens te rijden was dat het regengebied van Gien ten zuiden van Sens zou wegtrekken.
09:30 uur: Bij aankomst in Sens blijkt daar het weer slechter geworden te zijn en ook de Belgen hebben besloten dat er niet gelost kan worden in Sens. In de tussentijd had Afdeling 10 al besloten om in noordelijke richting te rijden, aangezien de geplande lossing vanwege het weer niet door kon gaan.
10:15 uur: Aangezien het weer niet verbeterde is wederom besloten om door te rijden in noordwestelijk (richting Parijs) richting. Vlak voor Melun is contact geweest met de convoyeurs en daar bleek het weer goed te zijn.
13:00 uur: Na wat rust en water zijn de duiven om 13:00 uur gelost.
Evaluatie weersituatie zaterdagochtend: Tegen de verwachtingen en adviezen in lieten de weerkaarten achteraf zien dat het buiengebied rondom Gien in wat noord tot noordoostelijke richting wegtrok en dus over Sens trok. Met die kennis achteraf kan gesteld worden dat een vertrek vanuit Gien direct naar Melun een aanzienlijke tijdwinst zou hebben opgeleverd. Maar dat is (helaas) kennis achteraf.
Vluchtverloop:
Het vluchtverloop is ook vergeleken met andere afdelingen. Zie ook de grafiek (hoger percentage betekent een langzamer verloop). Het blijkt dat het verloop voor onze afdeling beter is dan bijvoorbeeld afdeling 7 (om 07:00 uur gelost in Orleans) en afdeling 1 & 2 (Issoudun rondom 09:00 uur). Daarnaast was het verloop vergelijkbaar met Afdeling 10 Zuid (om 11:45 uur in Nanteuil gelost). Het verloop in afdeling 5, 9 en afdeling 10 Noord was beter dan Afdeling 8. Overal kunnen we concluderen dat het landelijk gezien een niet gemakkelijke dagfondvlucht was waarbij we als afdeling 8 zeker niet als slechtste uit de bus komen.
Wat bij afdeling 8 wel heeft meegespeeld is de late lossing waardoor een groot aantal duiven op de dag van lossing niet thuis waren. Het heeft niet de uitslag beïnvloed (aangezien de punten er in alle samenspelen eruit waren), maar achteraf gezien was een eerdere lossing dan 13 uur wenselijk geweest. Ander alternatief was het verder richting huis komen aangezien de voorspellingen voor de zondag en maandag nog veel slechter waren, maar dan was de kans groot geweest dat er helemaal niet meer gelost kon worden of pas laat op de middag dichterbij. In deze spagaat heeft de lossingscommissie besloten om toch om 13 uur te lossen.
Al met al was het geen gemakkelijke lossing, maar toch zijn de duiven goed nagekomen. Hopelijk wordt door het geven van deze openheid ook wat begrip gecreëerd voor de soms moeilijke afwegingen die de lossingscommissie moet maken.
Snelheidsverloop=(Snelheidsverschil tussen eerste en laatste duif) / (snelheid snelste duif)
Met vriendelijke groeten,
Bestuur Afdeling 8 GOU.
Bijgewerkt op 14 juni 2016 om 21:41 uur