Evaluatie lossing Breda 2 juli 2016

Sportvrienden,

Naar aanleiding van de wedvlucht Breda hebben we ook nog verder informatie bij het IWB opgevraagd en een analyse uitgevoerd om een mogelijke oorzaak te vinden. Dit is in aanvulling op de verklaring van het Regio Noord bestuur waarin al werd aangegeven dat op basis van een positief advies van het IWB gelost is.

Als het vluchtverloop geanalyseerd en vergeleken wordt met andere afdelingen is er toch een aantal zaken die opvallen. In de grafiek onderaan de publicatie is het snelheidsverloop ([snelheidsverschillen tussen de eerste duif en laatste duif]/[snelheid eerste duif]) binnen onze afdeling vergeleken met andere afdelingen. Het valt op dat de jonge duivenvluchten van Afdeling 6 goed verlopen zijn, hoewel deze op een vergelijkbaar tijdstip als onze duiven gelost zijn. Echter deze duiven moeten in Noordelijke richting (i.p.v. NO-richting). Hoewel er misschien toch wat duiven in Noord-Holland opgevangen zijn, is de meerderheid van de duiven in Brabant opgevangen. Hoewel het afstemmen bij lossingen zeker een aandachtspunt blijft, lijkt de lossing van Afdeling 6 niet de belangrijkste reden van het zeer slechte verloop te zijn.

Naast dat in Regio Noord het verloop zeer traag was, was het verloop van Regio C in Afdeling 7 ook erg slecht. De betreffende regio (omgeving Veenendaal/Amerongen) grenst aan onze afdeling. De betreffende regio heeft om 08:50 uur in Duffel gelost. Een andere regio in Afdeling 7 heeft 20 minuten later in Duffel gelost en is veel beter verlopen. Het is zeer aannemelijk dat de duiven van Afdeling 7 Regio C dezelfde problemen onderweg hebben gehad als de duiven van regio Noord. Klaarblijkelijk zijn deze problemen in de loop van de dag verder opgelost, zodat duiven die later gelost zijn hier veel minder last van hebben gehad.

Als mogelijke verklaring geeft het IWB een heel plaatselijke sterkere grondinversie aan. Deze wordt veroorzaakt door de Biesbos, Maas, Waal en Maas-Waal kanaal. Het water is veel kouder en daardoor blijft het daar langer hangen. Dit komt ook door de lagere temperaturen van de afgelopen tijd. Dit is door Meteoconsult niet te voorspellen. Oplossingen zijn om dit te mijden met onervaren jonge duiven of later te lossen.
Daarnaast hebben we de vraag gesteld of de regenzone met onweer voorspeld had kunnen worden (zie de foto van buienradar die achteraf gemaakt is) welke naar ons inziens ook invloed heeft gehad op de terugkomst. Het IWB geeft aan dat achter een koufront een trog volgt waarop buien kunnen ontstaan. Waar en wanneer is soms slechts enkele uren van tevoren te voorspellen. En hoe zwaar pas tijdens het ontstaan. Bij een goed vertrek waren volgens het IWB de duiven daar ook al gepasseerd of dicht genoeg bij huis en dan komen ze vaak later nog terug.
In algemene zin geeft het IWB ook nog het volgende mee. Het rivierengebied is veel vaker een barrière gebleken voor onervaren jonge duiven. Ook van Zevenbergsehoek, Boxtel, Wijchen, Ravenstein, Beek en Donk en zelfs Deurne hebben we hele slechte thuiskomsten gekend. Daarnaast zijn uitgestrekte bossen, heuvels en andere waterrijke gebieden waar, zeker bij stiller weer, de grondinversie langer blijft hangen. Ook als de grondinversie is opgelost mijden duiven dit. Dan zou het voor regio NO moeilijk kunnen worden. Het lijkt hun zaak om voor alles ten oosten van de Veluwe losplaatsen te kiezen richting ZO. Er zijn bij andere afdelingen goede ervaringen met Varsseveld, Groesbeek, Gennep en Venlo. We zullen dit dan ook meegeven richting het regio Noord bestuur.

Tenslotte heeft het IWB nog een korte toelichting gegeven over het advies ten aanzien van het africhten van jonge duiven om niet voor 9 uur te lossen. Het tijdstip van 9 uur is de dag van tevoren gekozen omdat Meteogroup voorspelde dat dan de inversie boven de 500m zit. Dan is het veilig voor onervaren jonge duiven of niet ingevlogen oude duiven. De grondinversie was wat eerder verdwenen, vandaar de eerdere lossingen.

Hopelijk geeft deze analyse meer inzicht in de meest aannemelijke factoren die de terugkomst beïnvloed zouden kunnen hebben en dat er alles aan gedaan wordt om dit beter te begrijpen om dit voor de toekomst te voorkomen. Hoewel het gemakkelijk is om de zwarte piet toe te spelen richting de lossingscommissie, lijkt dit ons in dit geval niet terecht. We hopen door deze openheid toch begrip te creëren en dat het lossingsbesluit genomen is op basis van een positief advies van het IWB zonder voortekenen voor zo’n slecht verloop.

Met vriendelijke groeten,
Bestuur Afdeling 8 GOU.

Analyse vluchtverloop

Vlieglijn Minderhout-Afdeling 6 Vlieglijn Breda-Regio Noord
Buienradar om 10:45 uur (uit het archief gehaald) Onweer tussen 10 en 11 uur (gele kruisjes)