Convoyeurs gezocht

Sportvrienden,

De laatste tijd is er meermaals aandacht besteed aan het feit dat we een groot tekort aan convoyeurs hebben. Niet alleen in de vlieggebieden in Noord van onze afdeling, maar ook, en daar is op dit moment de nood het hoogst, in de vlieggebieden in Zuid. Zoals het er nu naar uit ziet, heeft men in Noord en Zuid de beschikking over 2 convoyeurs.

Het vliegprogramma laat namelijk zien dat we op bijvoorbeeld de eerste africhting T14 en de eerste vitesse vlucht V15 naar 4 verschillende losplaatsen gaan. Voor V15 heeft dat te maken met de vereiste minimale afstand van 100 km die de NPO de afdelingen oplegt.

Bij de africhting en de eerste wedvluchten van de jonge duiven/natour wordt, het nog schrijnender als er niets gebeurt, want daar moeten we naar 6 respectievelijk 4 verschillende losplaatsen. E.e.a. wordt veroorzaakt door de grote diepte van onze vlieggebieden, en dan spreken we specifiek over de vlieggebieden NO en ZO. Dat wordt, als er geen convoyeurs bijkomen, geheid een groot probleem. Want er zullen wel begeleiders op de wagens moeten zitten, niet alleen op de ophaalroutes, maar belangrijker nog op weg naar de losplaatsen en om daar te kunnen lossen. De gevolgen zijn dat we niet naar de geplande losplaatsen kunnen en moeten kiezen voor 1 losplaats voor zowel Noord als Zuid en dat moet je niet willen. Dit is namelijk geen goede zaak voor het opleren van onze jonge duiven, waar we toch een geleidelijke afstand opbouw willen zien. Want anders worden de afstanden op die eerste africhting vluchten wel erg groot en dat wil niemand.

De vervoerscommissie doet nogmaals een dringende oproep aan onze verenigingen en leden: kijk uit naar een geschikte kandidaat en meldt u aan als convoyeur. Dit is in uw en ons belang om de duivensport in onze afdeling draaiende te houden.  

Opgemerkt wordt dat als er voldoende convoyeurs zijn men niet wekelijks mee hoeft en dat is ook wel zo prettig.   

Met vriendelijke groet,
De Vervoerscommissie 

Bijgewerkt op 17 februari 2025 om 16:48 uur

Scroll naar boven